Ohw my buddha! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marijke Rasing - WaarBenJij.nu Ohw my buddha! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marijke Rasing - WaarBenJij.nu

Ohw my buddha!

Door: Marijke Rasing

Blijf op de hoogte en volg Marijke

21 Juni 2008 | Thailand, Bangkok

Dat valt wel te zeggen na al de belevenissen van de afgelopen 3 weken! Begin waar ik ben gebleven, Luang Prabang, Laos. We staan vroeg op, kwart over 5, om rijst aan de monks te geven. Hier leven de monks nog van de aalmoezen van de mensen en elke ochtend komen ze langs, met een soort bakjes waar ze rijst in krijgen. Zo zitten wij daar ook, tussen alle andere Laonezen... Ik ben erg gul in het geven van de rijst, dus voor de laatsten heb ik niks...maar wat bijzonder om te zien..in hun oranje gewaden. Van Luang Prabang vertrekken we met Grit en Hendrik, 2 super Denen, naar Vang Vieng. Verschillende verhalen gehoord over dit nu toch best toeristische plaatsje. T is vooral bekendt vanwege t beruchte tubing. Een beetje de partyplace van Laos, helemaal gemaakt (of destroyed?!) door de vele toeristen. Na een regenachtige ontdekkingstocht, een heerlijk diner in 1 van de vele televisie-restaurantjes (ze draaien hele dagen Friends-dvd's), gaan we naar het feesteilandje. Bij Happybar maken we kennis met DE buckets, gewoon emmertjes die vol worden gevuld met drank. Erg gezellig, lekkere muziek en wat voel ik me een toerist! T wordt helemaal leuk bij een tropisch buitje, met tig man staan we op zo'n 20 m2 te schuilen..! De volgende ochtend staan we als echt dutchie-bikkels vroeg op (de denen blijken vandaag geen bikkels te zijn!) en gaan samen met een aussie op weg naar 1 van de vele caves in de omgeving van Vang Vieng. Wat weer een waanzinning omgeving, we lopen over een bruggetje, prachtige uitzichtjes over de river. Alleen nog maar mooier, als we naar een wat trappen opklimmen bij de cave zijn...geweldig en de cave is ook errug mooi. Daarna snel terug, lunch en in de rij voor tubing.
Men heeft nodig een grootte zwemband, een waterdichte zak, bikini, zonnebrandcreme (als je niet zo rood als Judith wilt worden!), een taxi die je naar het beginpunt brengt en dan begint t tubing avontuur! Je springt in je band, geniet van de prachtige river, ziet allemaal barretjes, allemaal muziek en wil je ergens naar binnen dan hoef je alleen maar de uitgegooide bamboestok te pakken. Ook kan je overal van verschillende hoogtes afspringen...wel dat deed ik en t was pijnlijk...normaal is kan je aan een touw t water inzwaaien...maar ik heb geen armspieren...nop niksus...dus dan gaat t iets anders! We hebben een heerlijke middag, erg genieten...maar ben ook wel weer blij om de volgende dag door te reizen naar Vientianne...DE hoofdstad. Veel ervan verwacht, maar t viel letterlijk vies tegen. Wat een stinkstad, wat vooral uit governmentgebouwen bestaat. Wij gingen voor goedkoop en zo kwamen we in t meest smerige guesthouse ever terecht. Eerst bedachten we dat dit wel is een plek voor bedbugs zou kunnen zijn...als we daarna de tekst op de muur lezen wordt ons vermoeden bevestigd; Feb 08...jak bedbugs, March '08 bedbugs again, April '08 bedbugs still alive, May 2008 bedbugs...! We besluiten meteen de volgende dag verder te reizen, vies...want die douche ziet en ruikt 100 smeriger dan onze kamer. We gaan t op de local way proberen. In de local bus op naar het border-plaatsje Nong Khai, stempeltje voor nog is 30 dagen Thailand...ik blij dat ik echt tot 5 juli mag blijven en er niet ervoor wordt uitgegooid, daarna door naar Khon Kaen. Na 2 blikken in t stadje en 1 blik naar elkaar, besluiten we verder te gaan. Via Saraburi op naar Lopburi, de apenstad. Moe komen we aan, maar een hotel, douche en food doet wonderen. De volgende dag is daar de ontdekkingstocht van Lopburi. Eerst naar t vroegere paleis van King Narai, die altijd open is...behalve VANDAAG! Maar wat een ENORM prachtige muur...we konden die muur wel de hele dag bewonderen, maar besluiten toch verder te gaan...op naar de apen. Nou en die blijken hier overal te vinden...vooral in de buurt van Prang Sam Yot, een speciale Hindu tempel in typische Lopburi stijl, nu omgetoverd tot Buddhist temple. Wat is eerst nog als lieve schattige rooie billetjes apen zie...mijn beeld is snel bijgesteld...tis zijn criminele met alles gooiende apen! Maar toch blijven dieren die je normaal alleen in t noorder dierenpark Emmen ziet...erg leuk! 's Middags is het te heet om iets te doen en we besluiten om de Rabobank maar weer is te bellen. Want hoe leuk we t ook elke keer hebben, qua geldzaken is t niet altijd even leuk. Soms lastig om t niet de reis te laten overschaduwen!
Na nog een heerlijk nachtje, vertrekken we verder als locals. De toeristen lijken niet meer te bestaan, je ziet alleen ergens telkens 2 blonde dutchies tussen t Thaise volk rondlopen. In Bangkok stappen we over op een andere bus en staan zoals alle anderen ook een uur in de file. Gelukkig vinden we nog een nachtbus en na heel veel wachten en wachten zitten we eindelijk in de bus naar Koh Pha-ngan, 1 van de vele Thaise eilanden. De hele busreis, tijdens al t wachten, tijdens de ferry reis, ik denk maar aan 1 ding: STRAKS LIG IK ENORM IN DE THAISE GOLF TE LIGGEN! We besluiten om naar de westkant te gaan, naar Haad Gruad. Ons guesthouse is een heerlijke houten hutje, met hangmat, t hele gebeuren blijkt van een Nederlander te zijn, er is een enorm lekker zwembad...maar je kan niet zwemmen in de ZEE! Tis meer rots dan zand en t stadje is ook nog is mijlen ver weg! We relaxen de hele dag bij het zwembad en de volgende dag stappen we uitgerust in de taxi, terug naar Thong Sala...om vandaar uit naar t noordoosten te gaan. Na een hobbelige reis komen we aan bij Hat Thong Nai Pan Noi, dit is IT...wat een prachtig strand. We vinden aan het eind van het strand een heerlijk houten hutje, heel basic, maar 20 sec vanaf de zee...ZON ZEE ZTRAND...wat wil je nog meer? T amazing thailand paradise! In mijn agenda heb ik beschreven wat we de afgelopen week zoal hebben gedaan: vrijdag...BEACHdag, zaterdag...BEACH, zondag...je raadt t al...STRAND! Tis vooral heel erg genieten, relaxen, zwemmen, lezen, lekker eten (we zijn vaste klant bij t restaurant...ze weten al ons vaste ontbijt..muesli/fruit/yoghurt...heerlijk!) voorbereiden voor selectie docent drama en lekker slapen. Waarom dan die ohw my buddha?
Nou woensdag was het zover, de Full moon party op t strand Haad Rin Nok in het zuidoosten. De fullmoonparty schijnt ooit is klein local te zijn begonnen, nou nu is het verre van dat. Na 40 min in een boot komen we aan in 1 soort spetterende strand kermis lichtshow. Overal flikkerlichtjes, ladyboys, buckets, heeeeeel veeeeel mensen, muziek, eten, nog meer buckets en veeel nu al bezopen mensen. Letterlijk seks drugs en rock&roll. Judith en ik kijken onze ogen uit, besluiten dat t 1 keer en nooit weer is en hebben een superrr leuke avond/nacht. Zien nog een aantal boot/chiangmai vrienden, tis super gezellig en heerlijk dansen! De volgende ochtend doodop terug naar ons eigen heerlijke rustige strand.

Gister hebben we heerlijk genoten van ons laatste avondje samen, heerlijk gegeten, tas gepakt (ik toegekeken!) enz. Vanochtend laatste keer samen muesli! En dan afscheid nemen. Zo ontzettend raar, na ruim 4,5 maand samen reizen, als echte travelmates zoveel gezien en beleefd met elkaar, momenten dat we extra blij waren dat we met zn tweeen waren...alles samen gedeeld. En hier scheidden onze wegen, raar ook al kom ik ook al over 2 weken terug. Lieve Juut (Judith!!) lief travelmate vriendinnetje thanks voor de ontzettend gave trip!

Ik blijf hier nog ff lekker genieten. Over precies 2 weken, 5 juli 10.50, landt er een blond bruine Marijke back in Holland (en wij hebben dan natuurlijk de eurocup gewonnen!)

Dikke zonnige kus

Marijke

• 21 Juni 2008 - 09:53

Margot:

Hoi lieve schat!

Wat super dat je zo geniet! Tis echt overduidelijk aan je blije hoofd te zien dat je je erg goed voelt in het mooie Thailand! Ga enorm genieten deze laatste twee weken!!! En 5 juli kan ik er niet zijn, want ik moet een dramadag organiseren... heel naar, op zaterdag... :P:P;)!! dikke kus!!

• 21 Juni 2008 - 10:46

Anke:

Hoi Marijke!
    Nog twee weekjes dat is niet zo lang meer, geniet ervan wat voor je het weet zit je weer hier tussen de Zwollenaren!
    Als jij terug komt ben ik net weg, ga voor 1 maand naar Amerika en Canada maar dat wist je denk ik al wel...
    Gisteren hebben we de reis een beetje uitgestippeld, heb er veel zin in!
    Als ik terug kom gaan we snel afspreken als jij dat ook leuk vindt ;)

(k) Anke

• 22 Juni 2008 - 06:04

Judith:

Hee schat,

Nou ik ben in Bangkok, wat een trip :S Nog 1 nachtje en dan is het al zover, ik mis je nu al :D Schat ontzettend veel plezier de laatste daagjes en ik zie je over 2 weken :D Dikke zoen

• 22 Juni 2008 - 17:58

Nadine:

Te mooi, gaaf, vet en zwoel verhaal!!
    Was weer erg leuk om te lezen..
    dikke dikke kUs...

• 23 Juni 2008 - 17:37

Marijke:

Hey Marijke!
    Nog even in je eentje verder reizen dus... Hier is het nog een paar dagen werken tot de zomervakantie begint!!!
    En als jij terugbent zit ik op het heerlijke Kreta! Maar daarna snel afspreken?! Geniet nog even!

• 26 Juni 2008 - 01:31

Mama Gerdien:

Dag lieve schat.
    Ik stuur je morgen nog even een mail, maar meld nu even dat wij weer gezond en wel in ons kikkerlandje zijn gearriveerd!!! Heerlijk om te lezen dat jullie ook trappen lopen!!!
    Tot laters en pas een beetje op jezelf nu Judith weg is...
    dikke olifantenhug
    Mama

• 27 Juni 2008 - 16:11

Chantal:

Hee Marijke,

Ben je bruin geworden JAH!!! GOEDZO!!!
    Het is bijna zo ver en dan ben je weer terug op Nederlandse bodem!
    Wat super gaaf om alles te lezen!!!
    En....ik ga je missen met recreatiewerk.

Alvast...duurt nog even....een goede reis terug en tot......wie weet!

Groetjes xxx Chantal

• 01 Juli 2008 - 22:06

Bertine:

Hoi Marijke,

Hoe is het?Hang je nog lekker in je hangmatje op Koh Pahngan? Wij zijn inmiddels in het met zonovergoten Zwolle beland.
    Heel veel succes en vooral plezier de laatste dagen!

Groetjes Bertine en Jeroen